Tuesday, October 4, 2011

Semoga Achik Berjaya Dalam PMRnya...

Hari ini akan berlangsung Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) untuk anakku yang ke-4, Wan Ahmad Luqman. Tiada apa yang aku doa dan harapkan kecuali kejayaan yang cemerlang buat Islam.

Aku sentiasa mendoakan anak-anakku supaya berjaya di dunia dan di akhirat. Kejayaan di dunia semata-mata adalah tidak bermakna dan tidak berguna!


Kak Ngah balik ke rumah malam tadi sebaik menyelesaikan 'last final paper'nya petang semalam adalah semata-mata untuk memberi sokongan moral kepada Achik. Kalau hendak kira, Kak Ngah ada program mukhayyam di Nilai tetapi demi adiknya...

Aku amat berharap agar Achik tenang sepanjang berlangsungnya PMR ini.

Lepas ini, abangnya pula akan mengharungi SPM. Anakku yang ketiga, Wan Abdul Rahman akan menduduki peperiksaan SPMnya pada penghujung tahun ini. Aku juga mendoakannya berjaya dan semoga impiannya untuk ke Universiti Madinah berkesampaian.


Bagaimana untuk ke Universiti Madinah, aku juga belum tahu... Tetapi apa yang aku dengar, untuk memasukinya tidaklah sesenang untuk memasuki al-Azhar.

Perlukah mengambil STAM dulu sebelum membuat permohonan? Bagaimana hendak membuat permohonan? Dengar-dengar macam ada kuota berapa ramai pelajar dari sesebuah negara boleh belajar di sana...


Ini semua akan aku cuba dapatkan jawapan sebelum keputusan SPM keluar pada tahun depan. Apa yang penting sekarang ialah abang perlu belajar dengan bersungguh-sungguh dan mendapat keputusan yang cemerlang. Bila keputusan baik, baru kita tak terasa malu untuk bertanya ke sana ke mari. Nak minta tolong kepada orangpun sama... Tetapi kalau keputusan yang teruk, kitapun malu...

Apa-apapun, ya Allah, Engkau berikanlah kejayaan yang cemerlang buat anak-anakku dan aku memohon kepada limpah rahmatMu agar cita-cita atau keinginan anak-anakku untuk memasuki universiti tercapai. Amin!!!

2 comments:

  1. salam... pak cik, bleh tny ahmad khairuddin (anak pc khairuddin darwish) ttg madinah... die pnah hampir nak pegi dulu... maybe die bleh tau ttg link2 yg berkaitan... :D

    ReplyDelete